top of page

העברה בין דורית

Updated: Nov 4, 2021


העברה בין דורית מתארת את הדפוסים האוטומטים המוטמעים בנו.

אותם דפוסים שרכשנו מאבות אבותינו ועוברים דרכנו לדורות הבאים. כלומר ילדים המגיעים לשלב בו אחד מהוריהם עברו טראומה ומתנהגים באופן זהה כאילו עברו הם בעצמם את הטראומה,

ישנה נטיה בכל אחד מאיתנו לשחזור דפוסי התנהגות באופן שאינו רציונאלי ולהשפיע על צאצאינו.

מזוית מעמיקה יותר ו״שורשית״ ניתן יהיה לחשוב שמדובר בתופעה מסטית ממש.

אתן דוגמא: (יש לציין שהסיפור והשמות שונו לשם שמירה על הפרט)


שרה (שם בדוי) הגיעה אלי לקליניקה במטרה לשפר יכולות התקשורת במערכת היחסים עם ביתה ולקבל כלים לתקשורת מיטיבה, לזמן איכות משותף ולתחושת שייכות.

שרה שיתפה על מערכת יחסים ״פרקטית, מנוכרת ומרוחקת ובה כל אחת מהן מודעצ ולוקחת את חלקה במטלות הבית, ״הכל מתנהל באופן אוטומטי״ לדבריה,

מתקיימות מעט מאוד שיחות בינה לבין ביתה וכל אחת עסוקה בעניינה.

המצב גורם לשרה לחוש בין היתר תחושות אשמה ובדידות.


יש לציין כי שרה מביעה עצמה באמצעות שפה עשירה בפרטים ורגישות,

האינטלגנציה הרגשית הגבוהה של שרה נשמעת ומורגשת בחדר,

שרה במהלך השנים נעזרה ביועצים ובמטפלים מגוונים במהלך השנים ואף עברה בעצמה קורס להדרכה הורית לימים למדה הנחיית קבוצות ויעוץ זוגי.

שרה השתדלה לתרגל הנאמר בהדרכה ובקורסים המגוונים, עשתה מאמצים להתקרב ככל שניתן בדרכים יצירתיות לביתה במהלך השנים. עוד פרט חשוב,

ניכר שאחרי טיפול משפחתי בעבר ארוך, שללו אפשרות שהילדה עברה התעללות, קבעה כי לא איתרו בעיה חברתית ויש רצון גדול גם מצד הבת לקיים מערכת יחסים מיטיבה ורגישה עם ההורים. שרה מתארת כי הבת מרגישה שיש כוח פנימי חזק המשפיע על היכולת שלה לסמוך על הוריה, חשה פחד גדול לאבד אותם ומכאן שומרת על ריחוק. (פחד לא רציונאלי ואף מודע ומדובר בניהן).


שרה מתארת על החלום להיות בת זוג ואמא נוכחת ורגישה לצרכי המשפחה, על תחושת הערך המוסף בהקמת משפחה, על הרצון להרגיש שותפה פעילה בחיי בן זוגהוביתה. להיות להם לאוזן קשבת, אשת סוד ומקור השראה ומשמעות ובפועל מרגישה כשלון גדול וחוסר אונים.


ניכר בסיפור הפער בין החלום למציאות.

עוד הוסיפה שרה כי לצד בן זוגה ומחוץ לבית היא מצליחה לממש את תחושת המשמעות והערך,

מצליחה להרגיש שייכת ולבטא עצמה באופן מלא מבחינה רגשית.


מתחקיר קצר ושאילת שאלות על בית מוצאה,

הרגלים, דפוסים וחוויות ילדות ניכר היה שעל אף העובדה שבביתה חוותה ילדות״בריאה״, אם ואב נוכחים ורגישים לצרכיה וכך מתארת את היחסים של בן זוגה עם הוריו,

אבות אבותיהם עברו טראומה בגיל צעיר, נכחו בבגרותם בשואה ומכאן משני הבתים, נאלצו הסבים לחיות בסתר, תוך ניכור רגשי, התעללויות ואבדנים.

סוף דבר,

ניכר כי ישנן זויות מגוונות והנחת הנחות שניתן היה לקבוע בגינן את הסיבה/הסיבותלהתנהגות ולפערים בין האם לביתה עם זאת היה חשוב להביא לחשיבה גם העברה בין דורית כגורם העלול להשפיע על התקשורת הבין-אישית ובסיפור שהוצג כאן, כגורם העלול להיות גורם משפיע על התקשורת -כסיבה לקושי ביצירת מערכת יחסים קרובה, סומכת ושיתופית בין האם שרה לביתה.


הכותבת: רותם ארבסט-מטפלת ומלווה רגשית התנהגותית לילדים ולמבוגרים להתמודדות בשעת משבר, חרדות ומחשבות טורדניות.

בימים אלו ניתן לבצע מפגשים באמצעות הטלפון/זום

לפרטים נוספים דרך האתר



אם גם את/ה החלטת לעבור שינוי, לשבור תבניות מחשבה ישנות שאינן מועילות, הינך מוזמנן ליצור קשר להתנסות ולחוות.

לבדיקת התאמה לתהליך מוזמן/ת לשלוח הודעה דרך האתר





141 views0 comments
bottom of page