top of page

יתרונות הטיפול מרחוק באמצעות הזום

Updated: Feb 14, 2021


יתרונות הטיפול מרחוק באמצעות הזום


נגיף הקורונה הפציע בחיינו ללא הכנה מוקדמת וכבר שנה שהוא הופך סדרי עולם ומערער את כל מה שחשבנו שיציב ובטוח.

לתקופת הקורונה יש השלכות בריאותיות חריפות, אך לא פחותות מהן הן גם הכלכליות, התרבותיות, החברתיות והנפשיות.


ההתמודדות עם הנגיף, כמו גם עם ההגבלות שהוא גורר (סגרים, בידודים, ריחוק חברתי, מחסור בפעילויות הפוגה), הבלבול וחוסר היציבות, הביאו אנשים רבים אל קצה גבול היכולת הנפשית שלהם. לכן, בתקופה הזו הביקוש לטיפולים נפשיים ורגשיים עולה, אך בצירוף אבסורדי של נסיבות, זו גם התקופה בה הכי מאתגר לקיים טיפולים כאלו לכן הפתרון הוא טיפול בזום – שיטה עם יעילות מוכחת שיכולה לאפשר לאנשים לשקם את החוסן הנפשי שלהם ולגייס תחושות בטחון ויציבות על אף הטלטלות מסביב.


טיפול בזום הוא ייחודי ואפקטיבי

לטיפול בזום יש כמה יתרונות מובהקים שהופכים אותו לאידיאלי בזמן תקופת הקורונה ובכלל:


  • הוא מתבצע מתוך חדר פרטי של המטופל או כל מרחב אחר בו הוא מרגיש עטוף, בטוח ונינוח. לא כל המטופלים מרגישים בנוח בסביבת הקליניקה, גם אם היא מעוצבת באווירה מכילה ומרגיעה וההגעה אליה קלה. לכן טיפול בזום מעניק בטחון הנגזר מהבטחון הפיזי שחש המטופל.


  • המפגש נגיש לכולם. טיפול בזום מנטרל את הצורך בהכנות מיוחדות, ארגון הקליניקה, הנגשה פיזית לבעלי נכויות וכדומה. בנוסף, טיפול בזום חוסך את זמן ההגעה והיציאה מהקליניקה והזמנים מדויקים יותר, ללא המתנה בתור, איחורים, מפגש מביך עם מטופלים אחרים וכדומה.


  • טיפול בזום כולל אינטימיות רגשית בין המטפל למטופל, פתיחות וקרבה, אך ללא קירבה פיזית. לכן יש בו יעילות בהגנה מפני הנגיף ואין חשש למצב בו הטיפול אפקטיבי להיבטים מסוימים אך בו זמנית מעלה את סף החרדה מפני הידבקות בנגיף.

  • טיפול בזום מתבצע אמנם מתוך חדר פרטי של המטופל, אך הוא גם מלמד אותו לצאת מאזורי הנוחות שלו ולגלות גמישות מחשבתית. גמישות זו מסייעת הן בגיוס בטחון בטווח הקצר והן בבניית הערך העצמי, התעוזה ויכולת קבלת ההחלטות בטווח הארוך.


  • טיפול בזום מתוך חדר פרטי נפרד למטפל ולמטופל מחזק את תחושת הקשר הבטוח, מאפשר תחושת בטחון - מאפשר חיזוק ההקשרות הבטוחה בין המטפל למטופל, שחווה את המטפל כנוכח ותומך על אף שהוא לא נמצא איתו באותו מרחב פיזי. תחושת הבטחון שהמטופל מגייס כתוצאה מהסיטואציה יכולה ללוות אותו לאחר מכן במצבים חברתיים נוספים והוא יוכל לחוש בטחון גם בתקופות של ריחוק חברתי כנורמה או כבחירה.


מה צריך לזכור מטפל בזום?

על אף היתרונות הרבים של טיפול בזום, חשוב לזכור כי זוהי שיטה חדשנית יחסית ולכן יש לדעת כיצד לתפעל אותה בצורה מיטבית. המטפל צריך לגלות יצירתיות רבה כדי להצליח להוביל את המטופל בתהליך ללא קירבה פיזית, לדעת להפעיל כוח שכנוע ולמצוא פתרונות מקוריים למצבים שפעם היו נפתרים היטב בצורה פרונטלית. בנוסף, המטפל צריך להיות ערני מאוד לשפת הגוף של המטופל. אם באופן רגיל מטפל קורא בקלות את שפת הגוף והניואנסים הקטנים בפנים של המטופל שמולו, הרי שבטיפול בזום מצריך מאמץ מיוחד וערנות לשינויים בשפת הגוף, שלא תמיד נראית ברורה דרך המצלמה. ולבסוף, יש לזכור כי טיפול בזום יוצר אמנם אינטימיות ותחושת בטחון, אך עדיין נחשב לפורץ דרך ולכן לא בהכרח מתאים לכל מטפל או כל מטופל. מעבר לעובדה שזה לעיתים תלוי סוג טיפול, זו גם אחת הסיבות שיש מטפלים שמתקשים לשווק את הזום ככלי טיפולי ולא מצליחים לזמן אליהם את המטופלים המדויקים עבורם, כאלו עם פתיחות ונכונות לעבוד באמצעות מפגשים מרחוק.


הכותבת: רותם ארבסט-מטפלת ומלווה רגשית התנהגותית לילדים ולמבוגרים להתמודדות בשעת משבר, חרדות ומחשבות טורדניות.

בימים אלו ניתן לבצע מפגשים באמצעות הטלפון/זום

לפרטים נוספים דרך האתר



אם גם את/ה החלטת השנה לשבור תבניות מחשבה ישנות שאינן מועילות, הינך מוזמנן ליצור קשר להתנסות ולחוות.

לבדיקת התאמה לתהליך מוזמן/ת לשלוח הודעה דרך האתר



159 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page